BİRİNCİ KISIM
Genel Esaslar
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, dayanak ve Tanımlar
Amaç ve Kapsam
MADDE 1- Bu Yönergenin amacı ve kapsamı;
Onsekiz Mart Üniversitesi mülkiyetinde bulunan taşınmazlar üzerinde, irtifak hakkı tesis edilmesi işlemlerine ilişkin usul ve esasları düzenlemektir.
Dayanak
MADDE 2- Bu yönerge 4/11/1981 tarih ve 2547 sayılı Yükseköğretim Kanununa, 8/9/1983 tarihli ve 2886 sayılı Devlet İhale Kanunu ve 10/12/2003 tarih ve 5018 sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu ve Hazine Taşınmazlarının İdaresi Hakkında Yönetmeliğe dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 3- Bu Yönergede geçen;
ı) Müşteri: İhale sonrası sözleşme yapılan istekli veya isteklileri,
ö) Yönerge: Bu Yönergeyi,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Diğer Genel Esaslar
Tapu işleminde yetkililer
MADDE 4- Üniversitenin taşınmazlarıyla ilgili olarak tapu sicil işlemlerinde, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Rektörü veya Rektör tarafından usulüne uygun yetki devri yapılmış personel yetkilidir.
İhaleye katılabilme şartları
MADDE 5- Bu Yönergeye göre yapılacak ihalelere katılabilmek için;
a)Kanuni ikametgah sahibi olmak,
b)Tebligat için Türkiye’de adres göstermek,
c)Gerçek kişilerin T.C. kimlik numarasını, tüzel kişilerin ise vergi kimlik numarasını bildirmeleri,
ç)Bu Yönergede istisna edilen işler dışında geçici teminatı yatırmış olmak,
d)İdarece tespit edilecek diğer belgeleri vermek,
e)Gerekli nitelik ve yeterliliği haiz bulunmak,
f)Özel hukuk tüzel kişilerinin ise bu maddede sayılan şartlara ilave olarak, siciline kayıtlı bulunduğu ticaret ve sanayi odasından veya benzeri mesleki kuruluştan, ihalenin yapıldığı yıl içinde alınmış sicil kayıt belgesi ile tüzel kişilik adına ihaleye katılacak veya teklifte bulunacak kişilerin tüzel kişiliği temsile tam yetkili olduklarını gösterir noterlikçe tasdik edilmiş imza sirkülerini veya vekaletnameyi vermeleri; kamu tüzel kişilerinin ise, yukarıdaki (b), (ç) ve (d) bentlerinde belirtilen şartlardan ayrı olarak tüzel kişilik adına haleye katılacak veya teklifte bulunacak kişilerin tüzel kişiliği temsile yetkili olduğunu belirtir belgeyi vermeleri,
şarttır.
İsteklilerde aranacak nitelikler ve istenecek belgeler
MADDE 6- (1) İdarece, ihalelerin en elverişli şartlarla sonuçlandırılmasını sağlamak amacıyla, isteklilerde belirli mali ve teknik yeterlik ve nitelikler aranabilir. Bunları tespite yarayan belgelerin neler olduğu şartnamede gösterilir.
(2) İstekliler, şartnamelerde yazılı belgeleri eksiksiz vermek ve Türkiye’de tebligat için adres göstermek zorundadır.
İhaleye katılamayacak olanlar
MADDE 7- Aşağıdaki kişiler doğrudan veya dolaylı olarak ihalelere katılamazlar.
a)Üniversitenin ita amiri,
b)Üniversitede ihale işlemlerini hazırlamak, yürütmek, sonuçlandırmak ve denetlemekle görevli olanlar,
ç) (a), (b) ve (c) bentlerinde belirtilen kişilerin, yönetim kurullarında görevli olmadıkları anonim ortaklıklar hariç olmak üzere ortakları,
Şartnameler
MADDE 8- (1) İhale konusu işlerin her türlü özelliğini gösteren şartname ve varsa ekleri İdarece hazırlanır.
(2) Bu şartnamelerde işin mahiyetine göre konulacak özel ve teknik şartlardan başka genel olarak aşağıdaki hususların da gösterilmesi zorunludur.
a)İşin niteliği, nevi ve miktarı,
ç)İşin yapılma yeri, taşınmazın teslim etme ve alma şekli ve şartları,
e)İsteklilerde aranılan şartlar ve belgeler,
ğ) Vergi, resim ve harçlarla sözleşme giderlerinin kimin tarafından ödeneceği,
ı) İhtilafların çözüm şekli ve yeri.
(3) Şartnamelerde tekniğe uygun olmayan veya gerçekleşmesi mümkün bulunmayan kayıt ve şartların bulunduğu anlaşıldığı takdirde ihale komisyonu, İdareye şartnameyi düzelttirmek üzere ihaleyi erteler. Bu durumda ihale, yeniden düzenlenecek şartnameye ve bu Yönergenin ilan ile ilgili hususları uyarınca yapılacak ilana göre yürütülür.
(4) Şartname ve varsa eklerinin tasdikli örnekleri bedelsiz veya özelliklerine göre İdarece takdir edilecek bir bedel karşılığında isteyenlere verilir ya da İdarede bedelsiz olarak görülebilir.
İKİNCİ KISIM
Ortak Hükümler
İhaleye Hazırlık
İhale işlem dosyasının düzenlenmesi
MADDE 9- İhale suretiyle yapılacak işler için bir işlem dosyası düzenlenir. Bu dosyada onay belgesi, varsa tahmin edilen bedele ilişkin hesap tutanağı, şartname ve ekleri, ilana ilişkin belge ve gazete nüshaları, sözleşme tasarısı ile saklanmasında yarar görülen diğer belgeler bulunur.
Bedel tespit komisyonlarının oluşumu ve çalışması
MADDE 10-(1) Bedel tespit komisyonlarına, ita amiri tarafından;
(2) Bedel tespit komisyonu başkan ve üyeleri; İdarenin taşınmaz ve değerleme konusunda işin ehli veya uzmanı personeli arasından seçilir.
(3) Bedel tespit komisyonu program dahilinde çalışır. Komisyon, eksiksiz olarak toplanır. Kararlarda çekimser kalınamaz. Komisyon, Tahmin Edilen Bedel Tespit Raporunu düzenlemek ve imzalamak suretiyle karar alır. Muhalif kalan üye, karşı oy gerekçesini yazarak rapora ekler. Komisyon başkanı ve üyeleri oy ve kararlarından sorumludur.
Tahmin edilen bedel tespiti
MADDE 11- (1) Tahmin edilen bedel, bedel Tespit Komisyonunca tespit edilir ve karara bağlanır. Bu komisyon raporu ihale dosyasına ayrıca konur. Bedel tespit ve takdirinde, taşınmazın konumu ve özellikleri göz önünde bulundurulmak suretiyle rayiç bedel esas alınır.
(2) Ancak bu bedel;
b)İdarece bedel tespit ve takdir edilirken gerektiğinde bedel veya bedelin hesabında kullanılacak fiyatlar, ilgili kuruluşlardan veya bilirkişilerden de araştırılabilir.
c)Tahmin edilen bedel; 06/12/2012 tarihli ve 6362 sayılı Sermaye Piyasası Kanununa tabi gayrimenkul değerleme şirketlerine tespit ettirilebilir. Bu şekilde tespit ettirilen bedel, tahmini bedel olarak dikkate alınabilir. İdarenin takdirine bağlı olarak bu şekilde tespit ettirilen bedel, komisyonca ayrıca karar alınmasına gerek olmaksızın, tahmin edilen bedel olarak dikkate alınabilecektir.
ç) Tespit ve hesaplamalar bunun dayanaklarının da eklendiği ön izin/irtifak hakkı bedeli tespitine ait hesap tutanağında gösterilir, tutanak asıl evrak arasında saklanır.
Onay belgesi düzenleme
MADDE 12- (1) İhalesi yapılacak her iş için ihale onay belgesi hazırlanır. Onay belgesinde; ihale konusu olan işin nevi, niteliği, miktarı, tahmin edilen bedeli, ihalede kullanılacak usul, yapılacaksa ilanın şekli ve adedi, alınacaksa geçici teminat miktarı, şartname ve sözleşme gerekip gerekmediği, şartname ve eklerinin bir bedel karşılığında verilip verilmeyeceği, bedel karşılığı verilecekse bedelin ne olacağı gösterilir.
(2) Onay belgesi İdarece hazırlanır ve ita amiri tarafından onaylanır.
İhale komisyonlarının oluşumu ve çalışması
MADDE 13- (1) İhale komisyonları, ita amiri tarafından;
katılımıyla en az üç kişiden oluşur.
(2) İta amiri veya komisyon başkanınca lüzum görüldüğü takdirde komisyonlara yardımcı olmak üzere,
İhale kararlarına katılmamak şartıyla yeteri kadar ve konu ile ilgili yeterli bilgi sahibi personel görevlendirilir. Bu takdirde İdarece, ihale gün ve saatinde hazır bulunacak şekilde görevlendirilecek personele tebligat yapılır. Onay belgesinde ihaleye katılacak olan personelin adı, soyadı ve unvanı belirtilir.
(3) İhale komisyonları eksiksiz olarak toplanır. Komisyon kararları çoğunlukla alınır. Oyların eşit olması halinde, Komisyon Başkanının kullandığı oy yönünde çoğunluk sayılmış sayılır. Kararlarda çekimser kalınamaz. Muhalif kalan üye, karşı oy gerekçesini kararın altına yazarak imzalar.
(4) Komisyon başkanı ve üyeleri oy ve kararlarından sorumludur.
İhalenin İlanı
MADDE 14- İhale konusu olan işler, aşağıdaki usul ve esaslara göre isteklilere ilan yoluyla duyurulur:
(1) İhalenin yapılacağı yerdeki ilanlar:
Günlük gazete çıkan yerlerde ihaleler, ihalenin yapılacağı yerde çıkan gazetelerde en az bir gün aralıkla yayınlanmak suretiyle iki defa duyurulur. Gazetede yapılacak ilk ilan ile ihale günü arası on günden, son ilan ile ihale günü arası beş günden az olamaz.
(2) Resmi Gazete ile yapılacak ilanlar:
Tahmin edilen bedeli her yıl Genel Bütçe kanunu ile belirlenecek miktarın üç katını aşan ihale konusu işler, ihale tarihinden en az 10 gün önce bir defada Resmi Gazete'de ilan edilir.
(3) İdare, işin önem ve özelliğine göre bu ilanları yurt içinde ve yurt dışında çıkan başka gazeteler veya öteki yayın araçları ile de ayrıca yayımlatabilir.
(4) Sürelerin hesabında, ilanın yapıldığı gün ile ihale günü hesaba katılmaz.
(5) Pazarlık usulü ile yapılacak ihaleler için İdareler, ilan yapıp yapmamakta serbesttirler.
İlanlarda bulunması zorunlu hususlar
MADDE 15- İlanlarda aşağıdaki hususlar belirtilir.
ç) Tahmin edilen bedel ve alınacaksa geçici teminat miktarı,
Pazarlık usulü ihalelerde ilan şekli
MADDE 16- İdare, pazarlık usulü ihalelerde ilan yapıp yapmamakta serbesttir. İlan yapılmayan durumlarda istekliler ile yapılacak pazarlıklarda göz önüne alınması amacıyla, aşağıdaki hususlar belirtilir.
a)İhale konusu taşınmazın niteliği, yeri, miktarı, ada ve parsel bilgileri,
b)Şartname ve eklerin nereden ve hangi şartlarla alınacağı veya görülebileceği,
c)İhalenin nerede, hangi tarih ve saatte yapılacağı,
ç)Tahmin edilen bedel ve alınacaksa geçici teminat miktarı,
d)İsteklilerden aranılan belgelerin neler olduğu,
e)İstenilen bilgi ve belgelerin hangi saatte ne şekilde teslim edileceği,
Şartname ve eklerinde değişiklik halinde ilan
MADDE 17- İlan yapıldıktan sonra, şartname ve eklerinde değişiklik yapılamaz. Ancak, değişiklik yapılmasının zorunlu olduğu hallerde, bunu gerektiren sebepler ve zorunluluklar bir tutanakla tespit edilerek önceki ilanlar geçersiz sayılır ve yeniden aynı şekilde ilan olunur.
İlanın uygun olmaması
MADDE 18- (1) Bu Yönergenin ilan ile ilgili maddelerinde belirtilen hükümlere uygun olmayan ilanlar geçersizdir. Bu durumda ilan yenilenmedikçe ihale yapılamaz.
(2) İlanların geçersizliği ihale yapıldıktan sonra anlaşılırsa, ihale veya sözleşme feshedilir
(3) İhalenin veya sözleşmenin bozulması halinde, müşterinin fesih tarihine kadar yapmış olduğu gerçek masrafları verilir.
İhalenin tatil günlerine rastlaması
MADDE 19- İhale için tespit olunan tarih, tatil gününe rastlamışsa ihale; tekrar ilana gerek kalmaksızın tatili takip eden ilk iş gününde aynı yer ve saatte yapılır. İlandan sonra çalışma saati değişse de ihale ilan edilen saatte yapılır.
Tekliflerin açılma zamanı
MADDE 20- Tekliflerin açılma zamanı, Üniversitenin çalışma saati içinde olmak üzere tespit edilir. Açılma zamanı için Türkiye Radyo ve Televizyon Kurumu veya Posta ve Telgraf Teşkilatı Genel Müdürlüğünün saat ayarı esas alınır. Teklifler açılmaya başlandıktan sonra çalışma saatine bağlı kalmaksızın işleme devam olunur. Tekliflerin açılma zamanından sonra İhale Komisyonuna ulaşan teklifler dikkate alınmaz.
Geçici Teminat
MADDE 21- Yönergeye göre yapılacak ihalelerde, tahmin edilen bedelin yüzde onundan az olmamak üzere yüzde otuzuna kadar, işin niteliğine göre ita amirince belirlenecek miktarda geçici teminat alınır.
Teminat olarak kabul edilecek değerler
MADDE 22- (1) Geçici veya kesin teminat olarak kabul edilecek değerler aşağıda belirtilmiştir.
a)Tedavüldeki Türk parası,
b)Bankalar ve özel finans kurumlarının verecekleri süresiz teminat mektupları
c)Hazine Müsteşarlığınca ihraç edilen Devlet İç Borçlanma Senetleri veya bu senetler yerine düzenlenen belgeler, (Nominal bedele faiz dahil edilerek ihraç edilmiş ise, bu işlemlerde anaparaya tekabül eden satış değerleri esas alınır)
(2) Mevzuata aykırı olarak düzenlenmiş teminat mektupları kabul edilmez. Üzerinde suç unsuru tespit edilen teminat mektupları, gerekli kovuşturma yapılması için Rektörlüğe intikal ettirilir.
(3) Mevduat veya katılım bankalarınca verilen teminat mektupları dışındaki teminatların istekliler tarafından ilgili muhasebe birimine yatırılması zorunlu olup, bunlar ihale komisyonlarınca teslim alınamaz. Üzerlerine ihale yapılanların teminat mektupları, ihaleden sonra ilgili muhasebe birimine teslim edilir ve üzerlerine ihale yapılmayan isteklilerin geçici teminatları hemen geri verilir.
(4) Her ne suretle olursa olsun Üniversite tarafından alınan teminatlar haczedilemez ve üzerine ihtiyati tedbir konulamaz.
Teminat mektupları
MADDE 23- Bankalar ve özel finans kurumlarının bu Yönerge kapsamındaki işler için verecekleri geçici ve kesin teminat mektuplarında 2886 Sayılı Kanunun 27 nci maddesindeki şekil ve şartlar aranır.
İhale Usulleri
İhale usulleri
MADDE 24- Yönergeye göre yapılacak ihaleler işin niteliğine göre, kapalı teklif usulü, açık teklif usulü veya pazarlık usulü ile yapılır.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Tekliflerin Değerlendirilmesi ve İhale Kararları
Uygun bedelin tespiti
MADDE 25- Uygun bedel, tahmin edilen bedelden aşağı olmamak üzere, teklif edilen bedellerin en yükseğidir.
Komisyonun ihalenin yapılmasında takdiri
MADDE 26- Komisyon, gerekçesini belirtmek suretiyle, ihaleyi yapıp yapmamakta serbesttir. Komisyonun ihaleyi yapmama kararı kesindir.
Kararlarda belirtilmesi gereken hususlar
MADDE 27- (1) İhale komisyonlarınca alınan kararlar, komisyon başkan ve üyelerinin adları, soyadları belirtilerek imzalanır.
(2) Kararlarda; isteklilerin isimleri, adresleri, teklif ettikleri bedeller, ihalenin hangi tarihte ve hangi istekli üzerine hangi gerekçelerle yapıldığı, ihale yapılmamış ise nedenleri belirtilir.
İhale kararlarının kesinleşmesi
MADDE 28- (1) İhale komisyonları tarafından karara bağlanan ihale kararları, ita amiri tarafından karar tarihinden itibaren en geç onbeş gün içinde onaylanır veya iptal edilir.
(2) İta amiri tarafından karar iptal edilirse ihale hükümsüz sayılır.
Kesinleşen ihale kararlarının bildirilmesi
MADDE 29- (1) İta amiri tarafından onaylanan ihale kararları, onaylandığı günden itibaren en geç beş iş günü içinde üzerine ihale yapılana veya vekiline, imzası alınmak suretiyle tebliğ edilir.
(2) İhale kararlarının ita amiri tarafından iptal edilmesi halinde de durum istekliye aynı usulde bildirilir.
İhalede hazır bulunmayan istekliler
MADDE 30- İhale sırasında hazır bulunmayan veya noterden tasdikli vekaletnameyi haiz bir vekil göndermeyen istekliler, ihalenin yapılış tarzına ve sonucuna itiraz edemezler.
Zam ve indirim teklifleri
MADDE 31- Teklifler verildikten sonra ilgili Kanunda yazılan haller dışında zam veya indirim teklifleri kabul edilmez.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Sözleşme
İhalenin sözleşmeye bağlanması
MADDE 32- Bu Yönerge uyarınca yapılan ve onaylanan ihaleler bir sözleşmeye bağlanır. Sözleşme, İdare adına ita amiri tarafından imzalanır. İrtifak hakkı tesisinde, idare ile müşteri arasında sözleşme imzalanmaksızın irtifak hakkına ilişkin hükümler, doğrudan tapu müdürlüğünde düzenlenen resmi senede işlenir.
Notere tasdik ve tescili zorunlu olmayan sözleşmeler
MADDE 33- Her yıl merkezi yönetim bütçe kanunuyla belirlenen parasal sınırın yüzde onunu aşmayan sözleşmelerin, notere tasdik ve tescili zorunlu değildir.
Bedellerin ödenme şekli
MADDE 34- (1) Ön izin bedeli, ihale bedelinin; birinci ve ikinci yıllar için yüzde yirmisi, üçüncü yıl için yüzde otuzu, dördüncü yıl için yüzde kırkı olarak belirlenir. Bu şekilde belirlenen ön izin bedeli ikinci, üçüncü ve dördüncü yıllar için; ihale bedelinin Yönetmeliğin 14 üncü maddesi uyarınca arttırılması sonucunda oluşacak bedel üzerinden hesaplanır. Fiili kullanım olması halinde bu alana isabet eden ön izin bedeli, irtifak hakkı veya kullanma izni ihale bedelidir.
(2) Ön izin verilen hallerde, ilk yıl irtifak hakkı bedeli; ihale ile belirlenen bedelin ön izinde geçen süre dikkate alınarak Türkiye İstatistik Kurumunca yayımlanan Yurt İçi Üretici Fiyat Endeksi (Yİ – ÜFE – bir önceki yılın aynı ayına göre yüzde değişim) oranında artırılması suretiyle tespit edilecek bedeldir.
(3) İkinci ve daha sonraki yıllar için irtifak hakkı bedelleri, bir önceki yıl irtifak hakkı bedelinin, Türkiye İstatistik Kurumunca yayımlanan Yurt İçi Üretici Fiyat Endeksi (Yİ – ÜFE – bir önceki yılın aynı ayına göre yüzde değişim) oranında artırılması suretiyle bulunacak bedeldir.
(4) İlk yıl irtifak hakkı ve ön izin bedelleri ihalenin onaylanmasına ilişik kararın müşteriye tebliğ tarihinden itibaren onbeş gün içerisinde peşin olarak ödenir. Müteakip yıllar irtifak hakkı bedelleri ise, sözleşmede belirtilen tarihte peşin olarak ödenir.
Vadesinde ödenmeyen bedeller ve hasılat payları
MADDE 35- vadesinde ödenmeyen irtifak hakkı bedelleri ve/veya hasılat payları ve diğer alacaklara kanuni faiz uygulanır.
Kesin teminat
MADDE 36- (1) Taahhüdün, sözleşme ve şartname hükümlerine uygun olarak yerine getirilmesini sağlamak amacıyla, sözleşme yapılmasından önce müşteriden ihale bedeli üzerinden % 6 oranında kesin teminat alınır.
(2) Müşterinin kesin teminat vermesi gerektiği halde bu zorunluluğa uymaması durumunda, protesto çekmeye ve hüküm almaya gerek kalmaksızın ihale bozulur ve varsa geçici teminat gelir kaydedilir.
(3) Verilen kesin teminat, teminat olarak kabul edilen diğer değerlerle değiştirilebilir.
(4) Sözleşmenin yapılmasından sonra varsa geçici teminat iade edilir ya da sözleşme ile belirtilmiş ise kesin teminata dönüştürülebilir.
Kesin teminatın geri verilmesi
MADDE 37- Kesin teminat, taahhüdün sözleşme ve şartname hükümlerine uygun biçimde yerine getirildiği anlaşıldıktan ve müşterinin bu işten dolayı İdareye herhangi bir borcunun olmadığı tespit edildikten sonra Sosyal Sigortalar Kurumundan ilişiksiz belgesinin getirilmesi halinde, müşteriye iade edilir.
Sözleşme yapılmasında müşterinin görev ve sorumluluğu
MADDE 38- (1) Sözleşme yapılması gerekli olan hallerde müşteri, onaylanan ihale kararının bildirilmesini izleyen günden itibaren onbeş gün içinde kesin teminatı vererek, İdarece düzenlenecek sözleşmeyi imzalamak zorundadır. Müşteri, zorunlu ise aynı süre içinde sözleşmeyi notere tasdik ve tescil ettirerek idareye vermekle hükümlüdür. İrtifak hakkına ilişkin sözleşmelerde ise tapuda düzenlenen resmi senedi onbeş gün içinde idareye vermekle yükümlüdür.
(2) Müşterinin aynı süre içinde ihale bedelini, varsa müşteriye ait bulunan vergi, resim ve harçları yatırması, diğer giderleri ödemesi ve varsa diğer yükümlülükleri yerine getirmesi gerekir.
(3) Bu zorunluluklara uyulmadığı takdirde, protesto çekmeye ve hüküm almaya gerek kalmaksızın ihale bozulur ve varsa geçici teminat gelir kaydedilir.
Taşınmazların müşteri tarafından adına tescil ettirilmesi
MADDE 39- Bedeli, vergi, resim, harç ve diğer masrafları ödemiş olmak şartıyla, müşteri, şartnamede yazılı süre içinde taşınmaz malları namına tescil ettirmeye mecburdur. Aksi takdirde müşteri, vukua gelecek hasar, zarar, fuzuli işgal ve diğer sebeplerle Üniversiteden bir talepte bulunamaz.
İdarenin görev ve sorumluluğu
MADDE 40- İdare, bu Yönergenin 38 nci maddesinde belirtilen süre içinde sözleşme yapılması hususunda kendisine düşen görevleri yapmak ve irtifak hakkı kurulan taşınmazları teslim etmekle yükümlüdür. Bu yükümlülüğün yerine getirilmemesi halinde müşteri, sürenin bitiminden itibaren onbeş gün içinde, on gün müddetli bir noter ihtarnamesiyle bildirmek şartıyla taahhüdünden vazgeçebilir. Bu takdirde teminat geri verilir. Müşteri, ihaleye girmek ve teminat vermek için yaptığı masrafları istemeye hak kazanır.
(2) Tebligatın 29 ncu maddedeki sürede yapılmamasından dolayı Üniversitenin zararına sebep olanlar hakkında kanuni işlem yapılır.
Müşterinin sözleşmenin bozulmasına neden olması
MADDE 41- (1) Sözleşme yapıldıktan sonra müşterinin taahhüdünden vazgeçmesi veya taahhüdünü, şartname ve sözleşme hükümlerine uygun olarak yerine getirmemesi, üzerinde irtifak hakkı kurulan taşınmazı sözleşmesinde öngörülen amaç dışında kullanması ve İdarenin en az on gün süreli ve nedenleri açıkça belirtilen ihtarına rağmen aynı durumu devam ettirmesi halinde, ayrıca protesto çekmeye ve hüküm almaya gerek kalmaksızın kesin teminatı gelir kaydedilir ve sözleşme feshedilerek hesabı genel hükümlere göre tasfiye edilir.
(2) Gelir kaydedilen kesin teminat, müşterinin borcuna mahsup edilemez.
Sözleşmenin devri
MADDE 42- İhale süresi ile sınırlı olmak şartıyla sözleşme, ita amirinin yazılı izni ile başkasına devredilebilir veya sözleşmeye ortak alınabilir. Ancak, devralacak veya ortak olacak olanlarda ilk ihaledeki şartlar aranır. İzinsiz devir yapılması veya ortak alınması halinde sözleşme bozulur ve müşteri veya yüklenici hakkında bu Yönergenin 41 inci maddesi hükümleri uygulanır.
Müşterinin ölümü
MADDE 43- Müşterinin ölümü halinde, İdareye borcu varsa mahsup edildikten sonra teminatı kanuni mirasçılarına verilir. Ancak ita amirinin onayıyla, ölüm tarihinden itibaren otuz gün içinde kesin teminatın verilmesi şartıyla kanuni mirasçılardan istekli olanlara sözleşme devredilebilir.
Müşterinin iflası hali
MADDE 44- Müşterinin iflas etmesi halinde sözleşme feshedilir. Bundan bir zarar doğarsa bu Yönergenin 41 inci maddesine göre işlem yapılır.
Müşterinin ağır hastalığı, tutukluluk veya mahkumiyeti hali
MADDE 45- (1) Müşteri, sözleşmenin yerine getirilmesine engel olacak derecede sağlık raporu ile belirlenecek ağır hastalık, tutukluluk veya hürriyeti bağlayıcı bir ceza nedeniyle taahhüdünü yerine getiremeyecek duruma düşerse, bu hallerin oluşundan itibaren otuz gün içinde İdarenin kabul edeceği birini vekil tayin etmek şartıyla taahhüdüne devam edebilir.
(2) Müşteri, kendi serbest iradesi ile vekil tayin etmek imkanından mahrumsa, yerine ilgililerce aynı süre içinde genel hükümlere göre bir kayyım tayin edilmesi istenebilir.
(3) Yukarıdaki hükümlerin uygulanamaması halinde sözleşme feshedilir. Bundan bir zarar doğarsa bu Yönergenin 41 inci maddesine göre işlem yapılır.
Müşterinin birden fazla olması hali
MADDE 46- Birden fazla gerçek veya tüzel kişi tarafından müşterek ve müteselsil sorumluluk esasına göre yapılan taahhütlerde, müşterilerden birinin ölümü, iflası, tutuklu veya mahkum olması gibi haller sözleşmenin devamına engel olmaz.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Ön İzin, İrtifak Hakkı
İzin alınması
MADDE 47- Üniversite taşınmazları üzerinde ön izin verilmesi, irtifak hakkı kurulmasından önce Üniversite Yönetim Kurulundan izin alınır.
Ön izin verilmesi ve süre
MADDE 48- (1) İrtifak hakkı ihalesi sonucunda, yapılacak yatırım için ön izne ihtiyaç duyulması halinde, lehine irtifak hakkı tesis edilecek yatırımcıya; fiili kullanım olmaksızın tescil, ifraz, tevhit, terk ve benzeri işlemlerin yapılması veya imar planının yaptırılması, değiştirilmesi ya da uygulama projelerinin hazırlanması ve onaylatılması gibi işlemlerin yerine getirilebilmesi için, bir yıla kadar ön izin verilir. Bu süre içerisinde belirtilen işlemlerin tamamlanamaması durumunda, buna ilişkin belgelerle birlikte ve bu işlemlerin tamamlanmama nedenleri de belirtilmek suretiyle talep edilmesi ve talebin idare tarafında uygun görülmesi halinde bu süre bedeli karşılığında bir yıl uzatılabilir. Verilen ve uzatılan ön izin süreleri içinde de belirtilen işlemleri kendi kusurları dışından kaynaklanan ve/veya idarece kabul edilebilir sebeplerle yerine getiremeyenlere; talep etmeleri ve bu talebin idare tarafından uygun görülmesi halinde birer yıllık olmak üzere iki yıl süre daha verilebilir. Verilen ve uzatılan ön izin sürelerinin toplamı dört yılı geçemez. Uzatılan süreye ilişkin ön izin bedeli, bir önceki yıl ön izin bedelinin Türkiye İstatistik Kurumunca yayınlanan Üretici Fiyatları Endeksi (ÜFE-bir önceki yılın aynı ayına göre yüzde değişim) oranında artırılması suretiyle tespit edilen bedeldir.
(2) Ön izin süresi içerisinde yükümlülüklerin yerine getirilmesi halinde, bu Yönergenin 34 üncü maddesinin ikinci fıkrası uyarınca tespit edilecek bedel üzerinden İrtifak Hakkı Sözleşmesinin düzenlenmesi suretiyle irtifak hakkı tesis edilir. Ancak, ön izin süresi bitmeden önce irtifak hakkı kurulmasının talep edilmesi halinde, ön izin sözleşmesinde öngörülen yükümlülüklerin yerine getirilmiş olması kaydıyla, ön izin süresinin kalan kısmına ilişkin bedel, kurulacak irtifak hakkı bedelinden mahsup edilir.
(3) Ön izin süresi içinde yükümlülüklerin ilgilinin kusuru dışında yerine getirilmesinin mümkün olamayacağının anlaşılması halinde, İdareye yapılacak başvuru üzerine sözleşme feshedilir ve teminat ile kalan süreye ilişkin ön izin bedeli iade edilir.
(4) Ön izin sahibinin sözleşme süresi sona ermeden taahhüdünden vazgeçmesi halinde, İdarece sözleşme feshedilir. Bu durumda teminatı gelir kaydedilir ve kalan süreye ilişkin ön izin bedeli iade edilmez.
(5) Ön izin verilmesi amacıyla ayrı bir ihale yapılmaz.
İrtifak hakkı kurulması
MADDE 49- (1) Üniversitenin özel mülkiyetindeki taşınmazlar üzerinde 22/11/2001 tarihli ve 4721 sayılı Türk Medeni Kanununa göre en fazla kırkdokuz yıla kadar, oturma hakkı hariç olmak üzere, ilgili mercilerden izin alınarak irtifak hakkı kurulabilir. Bu taşınmazlar üzerinde taşınmaz yükü ve taşınmaz rehni tesis edilemez. Ancak Türk Medeni Kanununun 826 ncı maddesi hükümleri uyarınca, irtifak hakkı üçüncü kişilere devir ve temlik edilebilir. Medeni Kanun Hükümleri ve irtifak hakkı süresi dikkate alınarak üzerinde bankalar, finans kuruluşları ve diğer ilgililer lehine ipotek tesis edilebilir. İrtifak hakkı tesisinde irtifak hakkı şartnamesi düzenlenir.
(2) İrtifak hakkı lehtarının kusuru dışında kamudan kaynaklanan, hakkın tamamen kullanılmasını ve işin yürütülmesini en az otuz gün süreyle engelleyen hukuki veya fiili bir imkansızlık durumunun ortaya çıkması ya da mücbir sebeplerin varlığı halinde, irtifak hakkı lehtarının talebi üzerine irtifak hakkı süresi, kamudan kaynaklanan fiili veya hukuki imkansızlık durumunun veya mücbir sebeplerin ortadan kalkmasına kadar geçecek süre kadar dondurulur. Dondurulan süre için bedel alınmaz. Sürenin yeniden işlemeye başladığı tarihte alınacak bedel, dondurulan yıl bedelinin geçen süre kadar sözleşmesinde belirtilen oranda artırılması suretiyle tespit edilir. Ancak, dondurulan yıl için ödenmiş olan bedelin dondurulan süreye isabet eden kısmı sözleşmesinde belirtilen oranda artırılmak suretiyle yeni tespit edilen bedelden mahsup edilir. Dondurulan süre sözleşme süresine eklenir.
(3) İrtifak hakkı kurulmasında ilgili kanunlar ve diğer ilgili mevzuattaki hükümler saklıdır.
Hasılattan pay alınması
MADDE 50- (1) İrtifak hakkı kurulan Üniversite taşınmazı üzerinde yapılacak tesisin bizzat hak lehtarınca işletilmesi hâlinde, bu tesisin işletilmesinden elde edilen toplam yıllık hasılatın yüzde biri oranında pay alınır. İrtifak hakkı lehtarı veya kullanma izni sahibinin bu yerler üzerinde yürüttüğü faaliyetin niteliği gereği toplam yıllık hasılatının tespit edilememesi durumunda; hak lehtarından, cari yıl irtifak hakkı veya kullanma izni bedelinin yüzde yirmisi hasılat payı olarak alınır.
(2) İrtifak hakkı kurulan Üniversite taşınmazı üzerinde bulunan tesisin tamamının veya bir kısmının hak lehtarınca üçüncü kişilere kiraya verilmesi hâlinde; hak lehtarından brüt kiranın yüzde biri oranında, kiracıdan/kiracılardan ise, tesisin işletilmesinden elde edilecek toplam yıllık hasılattan hak lehtarına ödenen kira bedeli düşüldükten sonra, kalan tutar üzerinden yüzde bir oranında ayrıca pay alınır Ancak, tesisin bizzat hak lehtarınca işletilmesine veya üçüncü kişilere kiraya verildiğine bakılmaksızın bu maddede ve ilgili mevzuatında belirtilen indirim ve muafiyetler ayrıca dikkate alınır.
(3) Hak lehtarı ile kiracılar arasında düzenlenen kira sözleşmesinin bir örneği ile bunlardan alınacak kira/hasılat paylarının ödeneceğinin kabul ve taahhüt edildiğine dair taahhütnameler kiralama işleminin yapıldığı tarihten itibaren bir ay içerisinde İdareye verilir.
(4) Hak lehtarı ve kiracılara ait olan yıllık hasılatı gösteren ve ilgili vergi dairesine yıllık beyanname ekinde verilen gelir tablosu, 1/6/1989 tarihli ve 3568 sayılı Serbest Muhasebeci Mali Müşavirlik ve Yeminli Mali Müşavirlik Kanununa göre yetkili kılınanlara tasdik ettirilerek, her yılın yıllık beyanname verme dönemini takip eden ay içinde ilgili defterdarlığa/malmüdürlüğüne verilir ve kira/hasılat payları aynı süre içerisinde ilgili muhasebe birimine yatırılır. Kiracılardan alınamayan hasılat payları hak lehtarından alınır.
(5) İrtifak hakkı kurulan taşınmazın üzerinde yürütülen faaliyetle ilgili olarak toplam yıllık hasılatın tespitinde; ilgili mevzuat hükümleri uygulanır.
İrtifak hakkı sözleşmesinin sona ermesi ve feshi
MADDE 51- (1) İrtifak hakkı ve kullanma izni sözleşmesi, sözleşme süresinin bitiminde sona erer.
(2) Sözleşme hükümlerine aykırı davranılması, taşınmazın sözleşmede öngörülen amaç dışında kullanılması veya adına kullanma izni verilen ya da lehine irtifak hakkı kurulan tarafından talep edilmesi hâlinde sözleşme İdarece feshedilir. Bu durumda, izin sahibinden veya hak lehtarından cari yıl kullanma izni veya irtifak hakkı bedelinin yüzde yirmibeşi tutarında tazminat alınır ve ayrıca, alınan teminatlar Üniversiteye gelir kaydedilir.
(3) İrtifak hakkı sözleşmesinin sona ermesi veya feshedilmesi halinde, özel hükümler saklı kalmak kaydıyla, taşınmazın üzerindeki tüm yapı ve tesisler sağlam ve işler durumda tazminat veya bedel ödenmeksizin Üniversiteye intikal eder ve bundan dolayı lehine irtifak hakkı kurulan tarafından veya üçüncü kişilerce her hangi bir hak ve talepte bulunulamaz.
ÜÇÜNCÜ KISIM
İhale İşlerinde Yasaklar ve Sorumluluklar
BİRİNİ BÖLÜM
İhale İşlerinde Yasaklar
Yasak fiil ve davranışlar
MADDE 52- (1) İhale işlemlerinin hazırlanması, yürütülmesi ve sonuçlandırılması sırasında;
İhalelere katılmaktan geçici yasaklama
MADDE 53- (1) İdare; bu Yönergenin 52 nci maddesinde belirtilen fiil ve davranışlar, ihale safhasında vaki olmuşsa bunları yapanları ihaleye iştirak ettirmez.
(2) Ayrıca, üzerine ihale yapıldığı halde usulüne göre sözleşme yapmayan istekliler ile sözleşme yapıldıktan sonra taahhüdünden vazgeçen ve mücbir sebepler dışında taahhüdünü sözleşme ve şartname hükümlerine uygun olarak yerine getirmeyen müşteriler hakkında da, ilgili mevzuat hükümlerine göre haklarında bir yıla kadar bütün ihalelere katılmaktan yasaklama kararı verilir.
(3) Yasaklama kararları, Resmi Gazete’de ilan ettirilir.
(4) Haklarında yasaklama işlemi yapılmış kişilerin sermayesinin çoğunluğuna sahip bulunduğu tüzel kişilere de aynı müeyyide uygulanır.
Sorumluluk
Görevlilerin sorumluluğu
MADDE 54- İhale komisyonu başkanı ve üyeleri ile diğer ilgililerin, görevlerini kanuni gereklere göre tarafsızlıkla yapmadıkları veya taraflardan birinin zararına yol açacak ihmal veya kusurlu hareketlerde bulunduklarının tespiti halinde, haklarında ceza kovuşturması saklı olmak üzere disiplin cezası uygulanır. Ancak tarafların bu yüzden uğradıkları zarar ve ziyan da kendilerine ödettirilir.
DÖRDÜNCÜ KISIM
Çeşitli ve Son Hükümler
Çeşitli Hükümler
Kullanılacak formlar
MADDE 55- Yönergede yer alan işlere ait gerekli görülecek formlar İdarece ayrıca hazırlanır.
Hüküm bulunmayan hususlar
MADDE 56- Bu Yönergede hüküm bulunmayan hallerde;
Son Hükümler
Yürürlük
MADDE 57- Bu Yönerge Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Senatosunda kabul edildiği tarihte yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 58- Bu Yönerge hükümlerini Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Rektörü yürütür.
bu içerik toplamda 1 kez görüntülenmiştir