Görüş yazıSı: Ön mali kontrol sonucunda mali karar ve işlemlerin uygun bulunup bulunmadığı yönünde verilen yazı ı görüşü veya dayanak belge üzerine yazılan şerhi,
ifade eder.
Başkanlık tarafından yapılacak ön mali kontrol, bu Yönergede belirtilen kontroller ile harcama birimlerinin talebi veya Başkanlığın risk değerlendirmesi sonucunda ön mali kontrol
işlemine tabi tutulmasında yarar görülen mali karar ve işlemlerden Üst Yönetici tarafından uygun görülen kontrollerden meydana gelir.
Başkanlık ve harcama birimleri tarafından yapılacak ön mali kontrol, idarenin bütçesi, bütçe tertibi, kullanılabilir ödenek tutarı, ayrıntı ı harcama programı, merkezi yönetim bütçe kanunu ve diğer mali mevzuat hükümlerine uygunluk yönlerinden yerine getirilir. İdare bütçesi ve bütçe tertibine uygunluk yönünden yapılacak kontrol, ödeneğin bütçeye konulma amacına uygun olarak harcamanın yerinde yapı ıp yapılmadığı, ihtiyaçların karşılanmasında idarenin önceliklerine uyum, etkinlik değerlendirmesi ile harcamalarda verimlilik ve tutumluluğun sağlanması hususları ı da kapsar.
Ayrıca, mali karar ve işlemler harcama birimleri tarafından kaynakların etkili, ekonomik ve verimli bir şekilde kullanılması açıSından da kontrol edilir.
Mali karar ve işlemlerin ön mali kontrole tabi tutulması ve ön mali kontrol sonucunda uygun görüş verilmiş olması, harcama yetkilileri ve gerçekleştirme görevlilerinin sorumluluğunu ortadan kald ırmaz.
Başkanlıkça mali karar ve işlemin uygun görülmemesi halinde ise nedenleri açıkça belirtilen bir görüş yazıSı yazılarak kontrole tabi karar ve işlem belgeleri eklenmek suretiyle ilgili birimine geri gönderilir.
Başkanlıkça, Yönergenin 10 ve 19 uncu maddeleri uyarınca yapılan kontrollerde yazı ı görüş düzenlenmesi zorunludur. Bu yazıda, yapılan kontrol sonucunda mali karar ve işlemin uygun görülüp görülmediği, uygun görülmemişse nedenleri açıkça belirtilir.
Mevzuatına uygun olarak giderilebilecek nitelikte eksiklikleri bulunan mali karar ve işlemler için, bu eksiklikler ve nasıl düzeltilebileceği hususları belirtilmek ve bunların düzeltilmesi kaydıyla işlemin uygun görüldüğü şeklinde yazı ı görüş düzenlenebilir.
Harcama birimlerince yerine getirilecek ön mali kontrol işlemi ise süreç kontrolü olarak yapı ır. Süreç kontrolünde, her bir işlem daha önceki işlemlerin kontrolünü içerecek şekilde tasarlanır ve uygulanır. Mali işlemlerin yürütülmesinde görev alanlar, yapacakları işlemden önceki işlemleri de kontrol ederler. Süreç kontrolünü sağlamak amacıyla harcama birimlerince mali işlemlerin süreç akış şeması hazırlanır. Süreç akış şemaları, Başkanlığın da uygun görüşü alındıktan sonra Üst Yöneticinin onayı ile yürürlüğe konulur.
Harcama yetkilileri, yardımcıları veya hiyerarşik olarak kendisine en yakın üst kademe yöneticileri arasından bir veya daha fazla sayıda gerçekleştirme görevlisini ödeme emri belgesi düzenlemekle görevlendirirler. Yapılan bu görevlendirmeler Başkanlığa da bir yazı ile bildirilir. Ödeme emri belgesini düzenlemekle görevlendirilen gerçekleştirme görevlileri, ödeme emri
belgesi ve eki belgeler üzerinde mevzuata uygunluk ve belgelerin tamam olup olmadığı hususları ile daha önceki işlemlerin kontrolünü de kapsayacak şekilde ön mali kontrol yaparlar. Bu görevliler yaptıkları kontrol sonucunda, işlemleri uygun görmeleri halinde, ödeme emri belgesi üzerine "Kontrol edilmiş ve uygun görülmüştür" şerhini düşerek imzalarlar.
Başkanlığın ön mali kontrolüne tabi mali karar ve işlemlerin kontrolü, Raporlama İç Kontrol birimi tarafından yürütülür.
Harcama birimlerinde ödeme emri belgesi ve eki belgeler üzerinde ön mali kontrol görevi, ödeme emri belgesi düzenlemekle görevlendirilen gerçekleştirme görevlisi tarafından yerine getirilir.
Kontrole tabi taahhüt evrak ı ve sözleşme tasarıları, bunlara ilişkin tüm bilgi ve belgeleri içerecek şekilde oluşturulan iki nüsha işlem dosyası, harcama yetkilisi tarafından sözleşme imzalanmadan ve idare taahhüt altına girmeden önce yasal sürelerin sonu beklenmeden Başkanlığa gönderilir.
Kontrol edilmek üzere Başkanlığa gönderilecek işlem dosyasında bulunması gereken bilgi ve belgeler aşağıda belirtilmiştir:
onayı,
Onay belgesi,
Yaklaşık maliyet ve dayanağı ı oluşturan hesap cetvelleri,
İhale komisyonları ın kurulmasına ilişkin (asil ve yedek üyelerin belirtildiği) ihale yetkilisi
Kamu İhale Kurumu tarafından ihale kayıt numarası verilen ihale kayıt formu,
İlanın yapıldığına ilişkin belgeler,
İlan zorunluluğu bulunmayan ihalelerde, isteklilerin davet edildiğine dair davet yazıları,
İlgili mevzuatı gereğince çevresel etki değerlendirmesi (ÇED) raporu gerekli olan işlerde ÇED
olumlu belgesi ve işle ilgili olarak alınması gereken özel komisyon izin veya kararları,
İhaleye ilişkin tüm şartnameler,
ı) 4734 sayı ı Kanunun 22 nci maddesinin (a), (b) ve (c) bentleri kapsamında tek kaynaktan yapılan alımlara ilişkin olarak ihale mevzuatında belirlenen standart form,
i) Sözleşme tasarıSı,
Yapılan ihalenin usul ve türüne uygun olarak, 4734 sayı ı Kanun ile 4735 sayı ı Kamu İhale Sözleşmeleri Kanununa ilişkin yayımlanan yönetmelikler ve diğer düzenleyici mevzuat hükümleri uyarınca düzenlenmesi gereken standart formlar ve diğer belgeler,
Düzenlenmiş ise zeyilnameler, aç ıklamalar ve bunların isteklilere gönderildiğine dair belgeler,
İhalelere Karşı Yapılacak İdari Başvurulara Ait Yönetmelik hükümlerine göre Bakanlığa veya Kamu İhale Kurumuna başvuruda bulunduğu takdirde, buna ilişkin yazışmalar,
Üzerine ihale yap ilan isteklinin geçici teminatına ait alındı belgesi,
Üzerine ihale yapılan isteklinin, şartname hükümleri gereğince ihale komisyonuna ibraz ettiği belgelerin tamamı,
İhaleye katılan bütün isteklilere ait teklif mektupları,
ö) Ön yeterlik ve/veya ihale komisyonu değerlendirmelerinde elenen isteklilere ait eleme nedeni olan bütün belgeler,
İhale üzerinde kalan isteklinin, 4734 sayı ı Kanunun 58 inci maddesine göre yasaklı olup olmadığına dair Kamu İhale Kurumundan alınan teyit belgesi,
İhale kararı ın onaylandığına dair ihale yetkilisi onayı (onay tarihinin belirtilmiş olması gerekmektedir),
İhale kararlarına ait damga vergisinin (karar pulu) tahsil edildiğine ilişkin belge, ş) İşlem dosyasında bulunan bütün belgeleri gösteren onaylı dizi pusulası, t) Başbakanlığın veya Bakanlığın iznine tabi alımlarda izin yazıSı, u) İhaleyi kazanan istekli d ışında ihaleye katılan isteklilere ait tüm bilgi ve belgeler.
Ayrıca, söz konusu işe ait sözleşmenin imzalanmasından sonra, beş(5) işgünü içinde aşağıda belirtilen belgelerin onaylı birer nüshası Başkanlığa gönderilecektir:
Sözleşme,
Teminata ilişkin alındı ın örneği,
Yapım işlerinde sözleşmede öngörülmeyen iş artışı ın zorunlu hale gelmesi ve bu artışın müteahhidine yaptı ılması halinde buna ilişkin onay belgesi ve yaklaşık maliyet hesap cetveli ile ek kesin teminata ilişkin belge,
Sözleşmelerin devri halinde devir sözleşmesi.
Bu belgelerden yabancı dilde düzenlenmiş olanları harcama birimlerince onaylı Türkçe tercümelerinin ayrıca işlem dosyasına eklenmesi gerekmekte olup, belgelerin yabancı dildeki asılları ile taahhütlere ilişkin diğer belgeler harcama birimlerinde muhafaza edilir.
Taahhüt evrakı ve sözleşme tasarıları, Başkanlıkça en geç içinde beş(5) işgünü kontrol edilir. Yapılan kontrol sonucunda düzenlenen görüş yazıSı, işlem dosyası ın bir nüshası ile birlikte aynı süre içinde harcama yetkilisine gönderilir.
işlemlerde kolaylık sağlamak üzere Başkanlığa ödenek gönderme belgesi gönderilmesine gerek yoktur.
Yı ı merkezi yönetim bütçe kanununa, bütçe tertibine, ayrıntı ı finansman programına, bütçe ödeneklerinin dağıtım ve kullanımına ilişkin usul ve esaslara uygunluğu yönünden kontrol edilen ve uygun bulunan ödenek gönderme belgeleri veya ödenek gönderme belgeleri icmalinin ön mali kontrol işlemi, Başkanlıkça en geç üç(3) işgünü içinde sonuçlandı ı ır. Uygun görülmeyen ödenek gönderme belgeleri veya ödenek gönderme belgeleri icmali aynı süre içinde gerekçeli bir yazıyla harcama yetkilisine gönderilir.
Ödenek gönderme belgelerinin harcama birimlerince e-bütçe sistemi üzerinden düzenlenmesi durumunda, Başkanlık Stratejik Planlama ve Bütçe Performans Program Birimi, e-bütçe sistemi üzerinden ödenek kayıt ve dağıtım işlemlerine onay verilmesi, ödeneklerin ön mali kontrol işleminin yapıldığı ve uygun görüş verildiği anlamına gelir.
Tenkis belgelerinin ön mali kontrol işlemleri de ödenek gönderme belgeleri için belirtilen usul ve esaslar çerçevesinde yürütülür.
Üniversitemizin her türlü ödenek gönderme ve revize işlemlerinin, Strateji Geliştirme Birimlerinin Çalışma Usul ve Esasları Hakkında Yönetmeliğin 16'ıncı maddesi ile ilgili yıl Merkezi Yönetim Bütçe Uygulama Tebliği hükümlerine göre Başkanlık tarafından yerine getirilir.
Başkanlık Raporlama ve İç Kontrol Birimince mevzuatına aykı ı bulunan aktarma talepleri, aynı süre içinde gerekçeli bir yaz ıyla Başkanlık Stratejik Planlama ve Bütçe Performans Program Birimi gönderilir ve ilgili harcama yetkilisine iadesi sağlanır.
Kadro dağı ım cetvelleri Başkanlıkça en geç beş(5) işgünü içinde kontrol edilir. İlgililerine yapılacak ödemeler, bu onaylı kadro dağı ım cetvellerine göre yapı ır. Bu cetvellerde yapılacak değişiklikler de aynı şekilde Başkanlıkça kontrole tabidir.
Geçici İşçi pozisyonları Başkanlıkça en geç be ş(5) işgünü içinde kontrol edilir. Kontrol sonucunda uygun görülmeyen cetveller, aynı süre içinde gerekçeli bir yazıyla ilgili birime gönderilir.
Kontrol işlemi sonucunda söz konusu listeler, onaylanmak üzere Başkanlıkça Üst Yöneticiye sunulur. Üst Yönetici onaylama işlemini, anılan Bakanlar Kurulu kararında belirlenen usul ve esaslar çerçevesinde yerine getirir.
9
bu içerik toplamda 94 kez görüntülenmiştir